De claim
De claim & schade
Wij zullen Daihatsu aansprakelijk houden voor haar onjuiste handelen. Want de gevolgen zijn verregaand. Van een zeer betrouwbaar merk, is Daihatsu een minder betrouwbaar merk geworden die zijn crashtesten heeft vervalst.
Mogelijk waardeverlies 10% - 25%
Wij schatten het waardeverlies op 10% - 25 % van uw auto. Bij de zaak tegen Volkswagen - de "sjoemeldiesels" - is een gelijkend percentage gehanteerd.
Als voorbeeld: er zijn de afgelopen decennia ca. 3.000 - 4.000 Daihutsu's in Belgie geleverd, waarvan thans 3600 nog op kenteken staan. De gemiddelde waarde van een Daihats is € 4.000,-, dus de claim betreft een bedrag van ca. € 4 miljoen bij een schadepercentage van (mogelijk) 25%.
Vanzelfsprekend heeft dit gevolgen voor de waarde van uw auto, die aanzienlijk zal dalen. Deze waardedaling gaan wij proberen te verhalen op Daihatsu. U kan zich ook als oud-eigenaar van een Daihatsu aanmelden.
Rapport Commissie
Inmiddels is door deze Commissie vastgesteld dat de oudste onregelmatigheid stamt uit 1989. Sinds 2014 zijn de onregelmatigheden toegenomen. Het rapport is via onderstaande link te lezen:
Vernietigend rapport Daihatsu 20 december 2023
Het blijkt dat er bij Daihatsu een enorme druk op de werkvloer was om zorg te dragen dat de modellen auto’s voldeden aan de crashveiligheidstesten.
Het behalen van het verkoopschema stond voorop, en de verantwoordelijke medewerkers lieten het bedrog met betrekking tot de testgegevens stilzwijgend toe. Het toezicht op het ontwikkelings- en certificeringsproces liet het vervolgens afweten.
Inmiddels heeft de directie van Daihatsu het bedrog en onrechtmatig handelen erkent.
En: de productie van auto’s is tot en met januari 2024 stilgelegd.
Erkenning van fouten door directie Daihatsu
De verklaring van de directie van Daihatsu is glashelder & bekennend. Lees onderstaande vertaalde verklaring:
We zullen de inhoud van het rapport van het onafhankelijke comité van derden zorgvuldig bestuderen en als bedrijf blijven controleren op andere problemen, in samenwerking met Toyota, om de veiligheid van onze klanten te waarborgen. Mochten er tijdens dit proces andere problemen aan het licht komen, dan zullen we deze direct melden bij de autoriteiten en de nodige maatregelen nemen.
Wij geloven dat het hervormen van ons management, onze bedrijfscultuur en ons individuele bewustzijn, die allemaal ten grondslag liggen aan deze onregelmatigheden, een zeer belangrijke kwestie is die niet gemakkelijk zal worden opgelost.
We nemen de analyse van de oorzaken die door de onafhankelijke commissie van derden zijn geïdentificeerd, evenals haar aanbevelingen om herhaling te voorkomen op basis van die analyse, zeer serieus. We zullen ernaar streven het vertrouwen van onze klanten en andere belanghebbenden terug te winnen door betere autofabricage op het gebied van compacte auto's te ontwikkelen, terug te keren naar ons uitgangspunt van "dicht bij onze klanten blijven en hun leven verrijken" en deze inspanningen in het hele bedrijf met grote vastberadenheid aan te pakken.
De claim: 10 - 25 % van de waarde van uw auto
U kan zich direct aanmelden. Zonder kosten, die dragen wij.
Zoals altijd: wanneer een groep benadeelden zich verzamelen kan er druk worden uitgeoefend.
Voor de goede orde: het waardeverlies moet natuurlijk nog definitief worden vastgesteld. Het is voorts wachten op nadere berichtgeving uit Japan. De onderzoeken zijn namelijk nog gaande.